معرفی موتور TU5

معرفی موتور TU5

موتورهای سری TU یک خانواده از موتورهای چهار سیلندر کوچک مورد استفاده در طیف وسیعی از خودروهای پژو و سیتروئن می باشند. این موتورها در سال ۱۹۸۶ با خودرو Citroën AX معرفی شدند که جایگزین خانواده X در آن زمانه شد. TU ها در هر دو نوع بنزینی و دیزلی بدون توربو – که به نام TUD شناخته میشود در – دسترس هستند.

موتورهای سری TU در اتومبیل های زیر از خانواده پژو و سیتروئن مورد استفاده قرار گرفته است:

Citroën: AX, Saxo, C2, C3, BX, ZX, Xsara, C15, Nemo and Berlingo

Peugeot: 106, 205, 206, 207, 309, 306, 307, 405, Bipper, Partner, Hoggar

موتور TU5 :

موتور TU5 با حجم ۱۵۸۷ سی سی تولید شد. ابتدا در دو مدل ۸ و ۱۶ سوپاپ در دسترس بود اما از این بین تنها گزینه ۱۶ سوپاپ با قدرت ۱۰۹ اسب بخار باقی مانده است، اگر چه مدل اسپورت این موتور نیز با قدرت ۱۲۲ اسب بخار به سیتروئن C2 VTS قدرت بالاتری را می داد. موتور TU5 در مسابقات اتوموبیل رانی نیز توسط سیتروئن و پژو استفاده می شود.

موتور TU5 در ایران:

این موتور توسط شرکت خودروسازی ایرانخودرو در خانواده تولیدی پژو مورد استفاده قرار گرفته است . در ابتدا این موتور با خانواده ۲۰۶ به ایرانیان معرفی شد که بعدها در دیگر محصولات ایرانخودرو نیز مورد استفاده قرار گرفت. از نکات مثبت قابل ذکر برای این موتور میتوان به صدای کم، قدرت مناسب، استاندارد آلایندگی بالا، شتاب بالا و قیمت رقابتی اشاره کرد. بعد از استقبال از این موتور مدرن، شرکت ایرانخودرو با سرمایه گذاری مناسب این موتور را بومی کرد و در خودرو های ۴۰۵ ، پارس ، رانا ، ۲۰۶ اس دی و نوع صادراتی سمند LX به کار برد. استفاده از این موتور در خودروهای مختلف ایرانخودرو با حرف و حدیث های فراوانی همراه بود اکثر افراد این موتور را مربوط به خودروی ۲۰۶ میدانستند و استفاده در دیگر محصولات را اشتباه ایرانخودرو به حساب می آورند.حال آنکه با نگاه به خودرو سازان بزرگ دنیا میبینیم که آنها نیز یک موتور موفق را در مدل های مختلف خودرو استفاده میکنند. موتور TU5 در محصولات مختلف ایرانخودرو با جعبه دنده های مختلفی به کار برده شده است. جعبه دنده از نوع MA در خودرو ۲۰۶ و جعبه دنده BE در ۴۰۵ ، پارس و رانا استفاده میشود همین موضوع باعث اختلاف در حس رانندگی با این خودرو ها میشود زیرا ضرایب دنده ها در این دونوع جعبه دنده مختلف است همچنین نوع ECU ، نوع دریچه گاز و نسخه نرم افزار ECU نیز بی تاثیر نیست به طوری که حتی باعث تفاوت در مدل های مختلف خودرو ۲۰۶ شده است. پدید آمدن باور نادرست ” این موتور برای بدنه این ماشین مناسب نیست” میتواند از تفاوت در موارد بالا ایجاد شود.

* حجم موتور ۱۵۸۷ سی‌سی
* تعداد سیلندر ۴
* نسبت تراکم ۱۰٫۵
* قدرت موتور ۱۱۰ اسب بخار در ۵۸۰۰ rpm
* حداکثر گشتاور۱۴۲نیوتن متر در ۴۰۰۰ rpm
* سیستم انژکتوری چند نقطه‌ای با پاشش الکترونیکی
* نوع سوخت بنزین با اکتان ۹۵
* تعداد سوپاپ ۱۶
* سیستم احتراق احتراق داخلی (جرقه‌ای)
* استاندارد حد آلایندگی Euro III
* سیستم سوخت: انژکتوری
* حداکثر سرعت ۱۹۰ km/h
* شتاب صفرتا ۱۰۰کیلومتریازده ثانیه در خودرو پژو ۲۰۶ با وزن‌ ۲۵۰۴ Kg
* سیستم انتقال قدرت متناسب با این موتور از نوع اتوماتیک با نامAL4 و با کلاچ هیدرولیکی و الکترونیکی و با دیفرانسیل جلو است البته نوع جعبه‌دنده دستی هم با) MA5N با کلاچ تک صفحه‌ای خشک – مکانیکی بر روی این خودرو نصب می‌شود.

موتورTU5 به عقیده بسیاری ماندگارترین و بهترین موتور ۱۶ سوپاپ مدرن در بین محصولات ایران خودرو در طول سالیان اخیر است. این موتور بسیار با دوام و کم استهلاک و همچنین کم مصرف ، نرم و پر شتاب است. و اکنون این موتور بر روی ۲۰۶ گرفته تا ۴۰۵ و پارس و رانا و حتی سمند، نصب شده، اما قابلیتی که بر روی اتاق ۲۰۶ از خود نشان میدهد، نشان دهنده عملکرد واقعی این موتور است.

  • لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی
  • لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی
  • لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی
  • لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی
  • لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد.

اشتراک گذاری:

دیدگاه خود را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X